Tuesday, March 1, 2011

Rheem 71-40d Replacement Heating Element

1861-2011. L’Italia dei Libri


"It will be our country's history as seen through the books in a century and a half have marked, stimulated, and that dream where he is now conducted. There will be covers and authors, the regions with their particular language and culture, great titles, great characters, the big publishers. Italy's books, the Olympic Oval in the building, connected to the structures of the Lingotto, will be the place where the Book Fair put his mark the celebration of centociquantenario, May 12 to 16. The exhibition was presented yesterday at the National Library by the editor Gian Arturo Ferrari at a crowded press conference with Rolando Picchioni and Ernesto Ferrero for the exhibition, representatives of institutions and those who have helped make this possible, the Ministry of Culture to the Telecom, technology partner.
The concerns about the relationship between the cost and the relatively short duration (five days of the Show) have been definitively overcome, because the exhibition will travel throughout the year, while touching Milan, Florence, Rome and Bari's ambitious operation on which he pointed with great determination Rolando Picchioni is so giunta al traguardo dopo un cammino anche travagliato. Ora non resta che il conto alla rovescia per l’apertura, non senza polemiche. L’impresa di raccontare l’Italia unita attraverso i libri non è affatto facile. Ferrari e il suo comitato scientifico hanno deciso di puntare sull’autonomia dei libri, come ha ripetuto ieri il presidente dell’Istituto per il Libro e la lettura, nonché leader carismatico per anni della Mondadori.
«Non abbiamo cercato i libri relativi all’Unità d’Italia, né tentato una storia della letteratura italiana - ha spiegato -; abbiamo badato al libro in sé, alla sua vita e alla sua particolare condizione». Quella cioè di essere un oggetto che ha un valore, ma che viene anche premiato o meno dalle scelte del pubblico. «E i due aspetti non coincidono». L’onere di raccontare l’Italia dei libri spetta così a 150 opere, non rigidamente una per anno. Si parte dal 1861 con La morte civile di Paolo Giacometti (a molti non dirà nulla, ma si tratta di una pièce teatrale importante, un divorzio all’italiana dove un uomo si uccide per non distruggere la vita della moglie e alla figlia) al Leopardi di Citati. In mezzo ci sono Fosca di Tarchetti e I Malavoglia di Verga e La scienza in cucina di Artusi, i Canti orfici di Campana, Il mondo magico di De Martino, Il male oscuro Berto.
is difficult to make exhibitions of books, articles severe, not at all spectacular. The solution architect Massimo Venegoni, which monitors the construction, is a forest of totems and panels where you chase the covers, the authors, the essential notes. At the center of a sort of Stonehenge, which will discuss: why here towering 15 'superlibri ", 15' characters' and also 16 super-publishers, the icons of the long cultural adventure. The 'characters' are the intellectuals and writers have become landmarks civilians. To them the spotlight more. For publishers, the problem is more complicated: at the end there is one more, why you could not do otherwise, as he confesses Ferrari. Names: Utet, Memories, Treves, Zanichelli, Hoepli Sonzogno, Bemporad, Laterza, Mondadori, Vallecchi, Rizzoli, Bompiani, Einaudi, Feltrinelli, Adelphi, Sellerio. Lacks the religious publishing, but that provides dedicated one of the "publishing phenomenon." It also lacks Gems Group, the third in Italy by revenue behind Mondadori and Rizzoli, which has among its initials, for example, Longanesi, Bloomsbury Publishing, Salani, Garzanti, Bollati-Basic Books: Publishers Magris, Gadda and Artusi , many of which are among the 15 superautori a crowd of 150 works .
Stefano Mauri, chief of the group, there is still evil. "There are not a mill, six, Pauline. Sixteen publishers: and why not seventeen or thirty? It is a misconception that it is time to leave. " P
was your authors are in evidence. "Just their presence underlines the lack of publishing houses. We forget our Spagnol Mario, star of the biggest publishing success. Maybe they want to hide this indisputable fact, I do not know. The other two main groups are well represented. "
Ferrari's answer is that English will be the story told by the character of Leo Longanesi, as well as the panel will be the publisher Garzanti Treves, who took over just Livio Garzanti. The public non distingue il cartellone dell’editore da quello del personaggio. E la mostra non è fatta di quote di mercato. Abbiamo guardato alle case editrici, non ai gruppi», conclude.
Nessuno sgarbo quindi? «Se c’è uno sgarbo è all’editoria italiana e al suo pluralismo - insiste Mauri -. Dopodiché, noi siamo la vittima numero uno». La discussione si annuncia rovente. Se non per i prossimi centocinquant’anni, basta e avanza per centocinquanta giorni." (da Mario Baudino, L'Unità d'Italia fa crescere una foresta di libri , "La Stampa", 02/03/'11)

L'Italia dei libri (con amnesie) ("Corriere della Sera")

I libri che hanno fatto l'Italia ("Il Sole 24 Ore")

0 comments:

Post a Comment